apnermeij-header

P E R S O N A L I A

A N N E – M A R I E K E   A P N E R – M E I J

Geboren: 1981, Arnhem
Gewoond: Oosterbeek, Amsterdam, Utrecht, Maarn
Opleiding: conservatorium harp & doctoraal Psychologie (universiteit)
Beroep: harpiste & projectmanager bij de Universiteit Utrecht
Passies: schrijven, muziek, maken van historische kostuums, interactief drama
Schrijft omdat: ze het liefst in de huid kruipt van zoveel mogelijk verschillende personages om te onderzoeken hoe ze denken, leven, handelen en de wereld ervaren

Anne-Marieke is een snelschrijver. In rap tempo komen er grote lappen tekst uit.

Anne-Marieke

S P R O O K J E

E R   W A S   E E N S . . .

…een teer meisje dat Anne-Marieke heette. Ze woonde diep in de bossen in huize Meijendael.

Op haar zevende besloot Anne-Marieke dat ze alle kennis van de wereld in zich op wilde nemen. Ze las alles wat los en vast zat; vooral over biologie, het menselijk lichaam, geschiedenis, kunst en aardrijkskunde. Al vrij snel kwam ze erachter dat het een onhaalbare zaak was en dat je als mens blij mocht zijn met 0,000.000.000.000.000.001% van alle beschikbare kennis.

Naast lezen, deed de kleine Anne-Marieke chemie-experimenten, studeerde ze vanaf haar zevende harp, bouwde ze legokastelen en kon ze eindeloos tekenen en schrijven. Op de basisschool schreef ze twee toneelstukken die door klasgenoten onder haar regie werden opgevoerd.
De andere kinderen vonden het meisje uit de bossen een beetje vreemd. Anne-Marieke was als kind geregeld ziek, of ze was afwezig omdat ze vanaf haar elfde harp studeerde in de jongtalentklas op het conservatorium van Utrecht. Het hielp ook niet voor het imago van een twaalfjarige om te vertellen dat je van klassieke muziek hield en blij was met een encyclopedie voor je verjaardag. Op haar zestiende kreeg ze status onder nerds als enige minderjarige redacteur van het Nederlandse Star Trek tijdschrift ‘The Flying Dutch’, waarin ze o.a. de wetenschap in het Star Trek universum uitlegde en lezersbrieven beantwoordde als Klingon.
Later heeft Anne-Marieke twee studies tegelijkertijd gedaan (conservatorium en doctoraal psychologie). Ze heeft een cursus psychologie ontwikkeld en deze onderwezen op de Volksuniversiteit Utrecht.

Harp
Anne-Marieke heeft jarenlang van muziek geleefd. Na een eigen productie in 2001 – 2002 genaamd ‘Heet’ (in samenwerking met een studente van de toneelschool), heeft ze als harpist bij het bekende Jeugdtheatergezelschap ‘Het Filiaal’ gewerkt, met een paar honderd uitvoeringen door Nederland en Belgie; Assepoes in 2003 – 2004 en twee seizoenen Baron Rabinovitsj II in 2004 – 2005 en 2006. Ze schreef een libretto voor een huiskameropera van componist Çağlayan Yıldız genaamd Kitch-en Opera (uitgevoerd tijdens het Zeist operafestival 2005). Daarnaast heeft ze samengewerkt met andere hedendaagse componisten, waaronder Daan Manneke, Gabor Tarjan, Henk Alkema en Guido van de Meent.

Anne-Marieke speelde in diverse ensembles, waaronder het Helios Ensemble, het Nationaal Jeugdorkest en het Gelders orkest. Ze deed mee aan concoursen en masterclasses en geeft sinds 1995 harples, zowel privé als op muziekscholen. Ze was te zien in TV-programma’s van Ivo Niehe, Jos Brink en Omroep Gelderland. Ook heeft ze gespeeld voor kroonprins Willem-Alexander en Maxima en speelde ze op privéfeestjes bij Joop van den Ende thuis.
Naast harp heeft Anne-Marieke zangles gevolgd. Ze schrijft eigen folk-composities voor harp, al dan niet in combinatie met viool, fluit en/of zang.

Werken bij de Universiteit Utrecht
Van 2008 tot 2012 werkte Anne-Marieke parttime als afdelingsmanager bij de afdeling Psychologische Functieleer bij de Faculteit Sociale Wetenschappen op de Universiteit Utrecht (UU). In 2010 heeft ze meegedaan aan het Vijfde OBP Talentnetwerk. Dit ging op basis van een strenge selectie en assessment (bij de universiteit werken 8.000 medewerkers; om de paar jaar krijgen twaalf getalenteerde jonge medewerkers extra trainingen en coaching om samen een netwerk te vormen).

Sinds 2012 is ze projectmanager bij de UU, hoewel troubleshooter een betere term is. Daar waar hulp nodig is, trekt Anne-Marieke haar superwoman-pakje aan en springt bij met helikopterview. Dat kan een complexe onderwijsvisitatie zijn waar 5 faculteiten en 33 opleidingen bij betrokken zijn, coaching van een collega of de invoer van een nieuw softwarepakket.

Interactief drama
In de vrije tijd doet Anne-Marieke aan interactief drama en rollenspel. Ze vindt het heerlijk om in de huid te kruipen van allerlei personages. Tijdens ‘tabletop’ bijvoorbeeld: een jonge adellijke dame in 1870 London; een Chinees meisje dat het weer kan beïnvloeden door haar emotionele gesteldheid; een vrouw die klem komt te zitten in de War of the Roses (15de eeuw) en daarom in Le Mont Saint Michel als banneling verblijft; een verwaarloosde trailer-trash jongere in een post-apocalyptische setting; een gouverneursdochter in een Engelse kolonie in de Nieuwe Wereld in de 17de eeuw.

Tijdens ‘levend rollenspel’ speelde ze o.a.: een oplichtster die zich in een VOC setting voordoet als Franse gravin; een dochter uit een oud adellijk Brits geslacht, die in de negentiende eeuw liever wetenschapper wil worden dan dat ze trouwt (zoals haar familie eist); een zingende keltische bard; een middeleeuwse bediende die soms iets teveel hoort dan goed voor haar is; de eerste Nederlandse vrouwelijke hoogleraar in de jaren ’20, met als specialisatie fytopathologie (plantenziektekunde); een priesteres van een fictief geloof dat de balans in de natuur aanbidt maar bezeten raakt door een kwade demoon en alles kapotmaakt wat ze liefheeft; een wetenschapper die per ongeluk bijdraagt aan het ontwikkelen van een zombievirus; een verlegen Egyptologe die bezeten raakt door de mummie van een oude Egyptische koningin, maar dat zelf niet door heeft. Voor deze rollen naait Anne-Marieke haar eigen kostuums.

De keerzijde
Anne-Marieke onderneemt veel, ze is op veel plekken geweest en pakt zaken voortvarend aan. In haar leven zit echter een opmerkelijk contrast. Haar brein is razendsnel en haar enthousiasme is evenredig groot hieraan, maar haar gezondheid komt niet altijd mee. Voor vrienden is dit contrast soms moeilijk te volgen. Het ene moment is Anne-Marieke levendig en energiek en onderneemt ze van alles, het andere moment neemt ze – uit pure noodzaak – afstand van sociale activiteiten om energie te sparen. Want als er iets is wat voor Anne-Marieke altijd voor gaat, dan is het dat ze haar werk en andere aangegane verplichtingen met 200% inzet volbrengt.

Liefde
Op een mooie dag ontmoette Anne-Marieke Wouter. Ze besloten hun geesteswerelden samen te voegen tot een knus coconnetje. Met z’n twee verzinnen ze verhalen, schrijven ze boeken, organiseren ze interactief drama en stappen ze olijk door de natuur. Soms ook maken ze samen muziek.
Ze leefden nog lang en gelukkig.

The End

amw2

Advertenties